Texthjälp för medlemmar

Behöver du hjälp att skriva en ansökan om insatser eller formulera ett överklagande? Känns det svårt att beskriva ditt barns behov kort, men samtidigt tydligt? Ska du skriva en rapport till ditt barns ursprungsland? Nu finns det hjälp att få för dig som är medlem i FAS-föreningen!

FAS-föreningen kan äntligen erbjuda efterfrågad skrivhjälp för våra medlemmar till en rimlig kostnad. Vi kan bidra med allt från generella skrivråd och korrekturläsning till omarbetning och nyproduktion av text. Tillsammans har vi lång erfarenhet av textproduktion av olika slag, men också gedigna fackkunskaper, så självklart ser vi till att alla fakta om FASD blir korrekta. Dessutom vet vi hur ett formellt dokument ska sättas upp och formges rent grafiskt så det både blir korrekt och tilltalande att läsa.

Medlemspriset för texthjälp är mycket förmånligt. Vill du bara ha en bedömning av din text och råd om saker som kan göra den bättre, då betalar du endast en avgift på 350 kronor. Behöver du ytterligare hjälp gör vi en uppskattning av ungefär hur mycket arbete som behöver läggas ner och du får ett fast pris.

Mer om vad FAS-föreningens texthjälp kan innehålla

Korrekturläsning/språkgranskning av färdig text – kontroll av stavning, skiljetecken, förkortningar, sifferuttryck, mindre meningsbyggnadsfel, avstavningar. Enklare grafisk formgivning ingår, men inga förändringar av innehållet görs.

Textredigering – Förutom ovanstående korrigerar vi även ordval och meningsbyggnad så att det blir anpassat till mottagaren, det vill säga lagom formellt. Även styckeindelning och rubriker justeras så att texten blir lättläst och begriplig och den får till sist en snygg formgivning.

Nyproduktion och omarbetning – Texten skapas utifrån råmaterial (t.ex. anteckningar) och nya delar läggs till för att få sammanhang. Förändringar av texten görs även rörande innehållet, t.ex. att korta ner texten, göra om dispositionen, skriva till ingress, rubriker, sammanfattningar eller liknande. Texten levereras med passande grafisk formgivning.

Om det kärvs mycket förarbete, t.ex. genomläsning av utredningar, eller att författa helt ny text, kan vi i mån av tid även åta oss det.

Texthjälp